Springe direkt zu Inhalt

Dr. Thorsten Scheiner

Dr. Thorstem Scheiner

Didaktik der Mathematik

Institut für Mathematik

Fachbereich Mathematik und Informatik

Professor

Adresse
Arnimallee 3
Raum 38
14195 Berlin

Thorsten Scheiner ist derzeit Gastprofessor für Didaktik der Mathematik im Institut für Mathematik der Freien Universität Berlin. Er ist zudem Research Fellow am Institute for Learning Sciences and Teacher Education an der Australian Catholic University in Brisbane (Australien).

Wissenschaftlicher Werdegang

2022 – 2023

Gastprofessor, Institut für Mathematik, Didaktik der Mathematik, Freie Universität Berlin

Seit 2019

Research Fellow, Institute for Learning Sciences and Teacher Education, Australian Catholic University, Australien

2017 – 2018

Lecturer, Department of Mathematics, The University of Auckland, Neuseeland

 

Forschungsschwerpunkte

  • Professionelle Wahrnehmung von Mathematiklehrkräften
  • Professionswissen von Mathematiklehrkräften
  • Mathematische Verstehensprozesse im Sekundar- und Hochschulbereich
  • Theoriebildung in der Didaktik der Mathematik

Ausgewählte Veröffentlichungen

  • Scheiner, T., Godino, J.D., Montes, M.A., Pino-Fan, L., & Climent, N. (2022). On metaphors in thinking about preparing mathematics for teaching, Educational Studies in Mathematics, 111(2), 253–270. doi: 10.1007/s10649-022-10154-4
  • Scheiner, T. (2022). Examining assumptions about the need for teachers to transform subject matter into pedagogical forms accessible to students. Teachers and Teaching: Theory and Practice28(1), 1–11. doi: 10.1080/13540602.2021.2016688
  • Scheiner, T. (2021). Towards a more comprehensive model of teacher noticing. ZDM –Mathematics Education53(1), 85–94. doi: 10.1007/s11858-020-01202-5
  • Scheiner, T. (2020). Dealing with opposing theoretical perspectives: Knowledge in structures or knowledge in pieces? Educational Studies in Mathematics104(1), 127–145. doi: 10.1007/s10649-020-09950-7
  • Scheiner, T., & Pinto, M.M.F. (2019). Emerging perspectives in mathematical cognition: Contextualizing, complementizing, and complexifying. Educational Studies in Mathematics101(3), 357–372. doi: 10.1007/s10649-019-9879-y
  • Scheiner, T., Montes, M.A., Godino, J.D., Carrillo, J., & Pino-Fan, L. (2019). What makes mathematics teacher knowledge specialized? Offering alternative views. International Journal of Science and Mathematics Education17(1), 153–172. doi: 10.1007/s10763-017-9859-6
 
 

 

Zu weiteren Veröffentlichungen siehe ORCID